Smart Vs. Mercedes E osztály
2006.02.14. 19:06
limuzinnal csattanunk. A kisautók biztonságára a legnehezebb megoldást találni.
Smart Vs. Mercedes E osztály
Egyikünk sem akar frontálisan ütközni. Pedig ezt csak súlyosbítja, ha egy kiskocsiban ülünk és egy komphajó méretű limuzinnal csattanunk. A kisautók biztonságára a legnehezebb megoldást találni.
Minél kisebb egy autó, annál nehezebb biztonságossá tenni. Ennek fizikai és pénzügyi okai is vannak. Egyrészt kevesebb a hely a gyűrődő zónának, másrészt kevesebb pénz jut a biztonsági megoldásokra. Egy kisautóban a hátsó oldallégzsák ugyanúgy nem fér bele, mint a masszírozós hátsó ülés. Életben maradni Ez a felállás ma is érvényes, de szerencsére a gyárak egyre inkább felismerik, hogy saját magukat járatják le, ha valamelyik független törésteszten leszerepel a repesve várt újdonság. Morbidnak tűnik, de nyilvánvaló, hogy a halott ügyfél nem vesz újabb autót, ezért a gyárak igyekeznek megóvni az autóikat választók életét, amit persze erkölcsi kötelességüknek is éreznek. Az utóbbi évek fejlődésének következtében a ma piacon lévő legtöbb kisautó jó védelmet jelentő, 4 csillagos eredménnyel zárta és zárja az Euro NCAP töréstesztet, amit más összehasonlítási alap híján vettünk zsinórmértéknek. A kiskategóriában a cikk írásáig 4 európai és egy japán típus már az 5 csillag kritériumait is teljesítette, tehát elérte a minimum 33 pontos összeredményt a félfrontális és az oldalütközés együttes értékelésében. 4 csillag elvárható Egy friss autó esetében a 3 csillagra már csalódottan kapjuk fel a fejünket, mint a Kia Picanto vagy a Fiat Panda esetében. A két csillag és az életveszélyes sérülési lehetőség oldalütközéskor kifejezett szégyen (Chevrolet Spark). Az utolsó autó, amely a halálos sérülési veszélyt jelentő egyetlen csillaggal volt kénytelen elkotródni, a Fiat Seicento volt, de a 2000-ben tesztelt autóból még hiányzott a vezető oldali légzsák. A smart fortwo jó példa arra, hogy egy autó minimális gyűrődő zónákkal is biztonságos lehet. A lényeg itt is a rendkívüli szilárdságú, tűzihorganyzású acélból készült tridion biztonsági váz. Az ütközési energiát a vázhoz kapcsolódó, crashbox-nak hívott elemek emésztik fel. Alapvető fontosságú megoldás az ütközésnél fellépő erők elvezetése és elosztása. Például frontális ütközésnél az erőket továbbvezetik a padlóba és az autó hátuljába. A más kisautóknál bő egy méterrel rövidebb smart fortwo 3 csillagot és sok dicséretet kapott az Euro NCAP-től a fej és a lábfejek védelméért, illetve a túlélési tér megőrzéséért. A negyedik csillaghoz hiányzó pontok azért maradtak el, mert a vezető combja veszélyben van és az övrendszer túl durván fogja fel az utast. Itt nem jó a csúcsra érni Mindegy, hogy a Citroën C1-et, a Suzuki Swiftet, a smart forfourt vagy bármely más kisautót vesszük példaként, a balesetek átvészeléséhez el kell kerülni a kiugró terhelési csúcsokat az ütközés során. A kemény váz "csak" a túlélési teret biztosítja, a súlyos sérülések elkerüléséből az összecsukló kormányoszlop és más energiaelnyelő deformálódó felületek is kiveszik a részüket. Még ez sem elég, a biztonságossághoz az övfeszítők, överő-korlátozók és a légzsákok működését is tökéletesen össze kell hangolni.
|